В отговор на гигантската стъпка, предприета от Microsoft в началото на месеца – офертата за закупуване на Yahoo! на цена от 44,6 млрд. долара , Google публично оповести желанието си да отстрани основния си конкурент от Интернет.
В коментар, отразен в блог на компанията от 03.02, главният юристконсулт на Googlе Дейвид Драмонд твърди, че офертата на Microsoft за придобиване на Yahoo! повдига редица сериозни въпроси относно свободата, иновацията и конкуренцията в сферата на интернет-пазара.
Характеризирайки начинанието като „враждебно“, Драмонд предупреждава, че придобиването, ако то изобщо се състои, ще даде зелена светлина пред упражняваните от Microsoft некоректни практики от браузъри и оперативни системи към Интернет. Има вероятност да се ограничи достъпа до комуникационни услуги, предлагани от конкурентни компании.
„Microsoft и Yahoo! менажират двата най-натоварени интернет-портала“, отбелязва Драмонд, „Няма ли обединението им да доведе до затвърждаване на софтуеърния монопол и да ограничи свободния достъп на потребителите до конкурентни уеб-базирани услуги, електронна поща и др.?“ Драмонд призовава регулаторите към внимателен мониторинг на сделката и предприемане на мерки за обезпечаване свободата на избора на интернет-потербителите.
В неделя, 03.02, главният юристконсулт на Microsoft, Брад Смит, излезе със становище, което бе прочетено като превантивна мярка срещу евентуални регулации, за каквито мечтаят от Google.
„Обединението на Microsoft и Yahoo ще създаде една по-конкурентна пазарна среда, посредством излизането на силен втори играч в сферата на рекламата и сърфирането в Интернет“, заявява Смит. „Алтернативните сценарии само биха занижили конкуренцията“.
Парадоксално, предупрежденията на Драмонд относно негативния ефект от сливането върху конкурентното начало и иновацията, предизвикаха отсрещният лагер да реагира със същата реторика. Обявявайки сливането в петък, от Microsoft обърнаха внимание на факта, че Google получават 75 % от целия доход от реклами и сърфиране в Интернет и че обединението на втория и третия играч на пазара ще направи средата много по-конкурентна.
От друга страна, Microsoft се оказаха сред най-изявените противници на сливането (сделка за 3,1 млрд. долара) между Google"s и DoubleClick – лидер в сферата на онлайн-рекламата. „Вярваме, че това сливане крие сериозни опасности за конкуренцията в рекламния пазар, за поверителността на потребителите и за авторското право.“ алармира говорителят на Microsoft, Джак Евънс.
Обединението на Google и DoubleClick предизвика сериозни протести от страна на представителите на интернет-потребителите, но, в крайна сметка, бе одобрено от Федералната търговска комисия през декември миналата година. В момента сделката се разглежда от Европейската комисия.
Кенет Корбин
www.internetnews.com
Apple and Microsoft have joined forces a...
Google обвини Apple и Microsoft в загово...