Като пример бе посочен и секторът в Източна Европа, който се радва на динамично развитие и ръст.
Наред с това в същия панел бе споменато, че интернет и технологични проекти от Източна Европа привличат все повече рискови инвеститори.
„Фактът, че финансирането може да е по-ограничено не значи, че няма финансиране въобще“, коментира Алексис Богаерт от Dexia Private Equity. За сравнение, той посочи периода около 2000 г. в САЩ, т.нар. dotcom балон, когато е имало свръхфинансиране.
„Тогава финансирането се осъществяваше на принципа на пробата и грешката. Инвестирали сме 1 млн. долара, но не е преработило. Нищо, ще инвестираме още един за да поправим нещата“, коментира той, като добави, че сега в Европа не се наблюдават такива случаи.
Пол Фишър от Advent Venture Partners призна, че пред рисковите инвеститори има някои предизвикателства. Едно от тях е привличането на талантливи служители в сектора, което струва много повече в сравнение с периода преди няколко години. Също така затруднение често представлява и стратегията за излизане от инвестицията.
Според Джули Майер от Ariadne Capital тази по-предизвикателна среда ще отдели истинските играчи от останалите. „Това ще ви принуди да стартирате като Фиат Пунто, а не като Мерцедес С класа, а тази дисциплина е много положителна в началото“, коментира тя.
„Ситуацията няма да спре някой, който наистина иска да постигне нещо, но със сигурност ще спре много хора, което е добре“, добави Mайер.
Като цяло участниците в панела смятат, че условията в Европа в момента са подходящи за стартиране и организиране на интернет бизнес. Повечето от тях не смятат, че Старият континент е изправен пред рецесия, тъй като основата на банковата система е стабилна и способна да подкрепя различни инвестиции.
На въпрос кои са слабите страни на интернет предприемачите Майер отговори, че обикновено те са твърде емоционални. „Добре е да си позитивен, но прекаленият позитивизъм може да попречи на процеса“.
Други участници в конференцията препоръчаха на младите бизнесмени в интернет да бъдат по-склонни да приемат обратна връзка, да имат повече увереност и да могат да правят разграничение между двете роли - на акционер и на предприемач. „На по-късен етап от развитието на проекта може да се окаже, че не сте най-подходящият човек за по-нататъшното управление на компанията и ще трябва да отстъпите позицията на някой друг“, коментира Пол Фишър от Advent Venture Partners.